Preduzetnica u Srbiji 2020. godine suočava se sa više izazova nego ranijih godina. U martu je proglašeno vanredno stanje zbog pandemije korona virusa. Veliki broj ljudi u privatnom sektoru bio je prinuđen da stane s radom, dok je kod drugih došlo do smanjivanja obima posla.

Uvod koji sam napisala služi kao podsetnik u kojem trenutku sam napisala ovaj tekst. Pre mesec dana, kad je uvedeno vanredno stanje, mnogi od vas prvi put su počeli da rade od kuće. Iznenadna društvena promena koja je podrazumevala dugotrajan boravak u svom domu, socijalno distanciranje i strah od gubitka posla, doveo je do većeg interesovanja za preduzetništvo.

Nakon prvog talasa upita za individualnu podršku koja se odnosila na prilagođavanje novim uslovima rada i provođenje vremena samo s porodicom, odnosno prevazilaženje novonastalih poteškoća, počeli su da mi stižu upiti za podršku u razvoju privatnog posla, karijernoj promeni i finansijskom opismenjavanju.

Iskustvo je moj najbolji učitelj

Razvoj posla jeste moja tema. I sama sam prošla kroz karijernu promenu i postala preduzetnica, ne čekajući idealni trenutak za to. U početku, nisam znala šta me sve čeka. Coaching biznis je relativno mlad kod nas. Malo je ljudi koji su uspešni preduzetnici u ovoj oblasti, a to podrazumeva da nemaju rezervni posao i izvore prihoda, nego da lepo žive samo od ovog posla.

Birala sam od koga ću da učim, upijajući svaku njihovu reč – i što se tiče stručnog znanja i što se tiče razvijanja održivog posla. Pripremajući se za preduzetništvo, završila sam kvalitetne obuke u oblasti preduzetništva, marketinga, prodaje. Naučila sam puno toga novog i bila sam spremna da sva svoja ranija poslovna znanja i veštine, zajedno sa iskustvom, podredim novom poslu. Ušla sam u novo iskustvo – i najviše naučila baš u praksi.

Otvoreno o tome govorim, o učenju, posvećenom radu, izazovima s kojima se susrećem. I upravo zbog toga, stručnjaci u oblasti ličnog i profesionalnog razvoja biraju me za svog kouča i mentora kad su razvoj posla i poslovni uspeh u pitanju.

Uspeh sa svrhom, sreća sa svrhom

Moj koncept je uspeh sa svrhom. A svrha je za mene praktična kategorija koja podrazumeva da su samomotivacija i istrajnost moje snage. Pre nekoliko meseci na jednoj konferenciji govorila sam o motivaciji sa svrhom. Šta će nam motivacija ako nemamo jasne ciljeve? Konkretne, merljive. Ako ne znamo koja je svrha ostvarivanja nekog cilja, šta tačno time dobijamo. I da li je taj cilj uopšte naš ili iz nekog razloga ispunjavamo tuđa očekivanja.

Moja agencija za edukaciju nije slučajno dobila ime Eudemonia – sreća, blagostanje sa svrhom. Od antičkog doba postoji diskusija o tome da li sreća treba da bude samo puko uživanje ili treba da podrazumeva lični rast i svrhu. Grčki filozof Aristotel je rekao da eudemonia znači „raditi dobro i živeti dobro“. Ako vam je poznat koncept hijerarhije ljudskih potreba psihologa Maslova, to je nivo  samoostvarenja.

Koliko poslova radi preduzetnica u Srbiji

U vreme kad sam se pripremala da registrujem agenciju, čula sam dobar savet: Pronađi dobre saradnike i delegiraj sve poslove koje ne moraš nužno ti da radiš, od čišćenja kuće i radnog prostora do administrativnih i bankarskih poslova.

U početku, mene je više interesovalo da pronađem kvalitetnu pomoć u vezi sa kanalima komunikacije i istraživanjem tržišta. OK, umem da čistim kuću i da vodim evidenciju i računam – to ću lako da delegiram. Ali, kako da delegiram sve ono o čemu sam vrlo malo znala? I tu je počelo moje dodatno učenje: web dizajn, SEO, ICA, CTA i mnoge druge stvari koje preduzetnica mora da zna da bi umela da poruči posao, oceni kvalitet i prati realizaciju i rezultate.

I kakve to sad veze ima sa svrhom i samoostvarenjem – čujem vas kako me pitate.

Najlepše bi bilo, kad bismo odmah na početku svog poslovanja mogli da se posvetimo samo onome u čemu smo najbolji – pomaganju ljudima, podučavanju, pisanju korisnih tekstova i knjiga, dizajniranju i održavanju radionica. Ipak, u praksi je to neizvodivo.

Da bismo imali za koga da radimo, da bi naš posao uopšte postojao – neophodni su nam klijenti. Znam da mnogi stručnjaci misle da je dovoljno njihovo obrazovanje ili da steknu neki sertifikat i angažuju profesionalnog fotografa, ali nažalost, to nije nikakva garancija da ćete privući bar jednog klijenta.

Koje poslove preduzetnica u Srbiji delegira

Postoje neke stvari kod izrade sajta, optimizacije i izrade landing stranica koje radije prepuštam stručnjacima koji imaju programersko znanje. Učila sam i u jednom trenutku sam namerno stala. Zaista ne želim baš sve da radim sama. Znam dovoljno da bih mogla da komuniciram s ljudima koji se time bave.

Imam koleginice i kolege koji saradnicima ili virtuelnim asistentima delegiraju različite delove svog posla, na primer pisanje tekstova i Newslettera, izradu vizuala, fotografisanje, vođenje društvenih mreža, uređivanje sajta, odgovaranje na upite, komunikaciju sa klijentima, prodaju i slanje ponuda, oglašavanje, organizaciju događaja. Ili ne delegiraju ništa od toga jer im se ne isplati da angažuju saradnike.

Kada razmišljamo o razvoju posla, to podrazumeva da vremenom sve više poslova delegiramo i da radimo one delove u kojima smo nezamenjivi, odnosno najbolji.

Kako mogu vama da pomognem da postanete uspešni preduzetnici

Nije lako promeniti karijeru ili profesiju, pokrenuti i organizovati privatni posao,  izaći u javnost, objaviti svoje tekstove i video snimke, dati izjavu za medije, govoriti pred velikim brojem ljudi. Sve su to razlozi zbog kojih mi se ljudi obraćaju za podršku i individualni coaching.

I s obzirom da su to najčešće stručnjaci u oblasti profesionalnog i ličnog razvoja: treneri, profesionalni coachevi, biznis konsultanti, savetnici, psihoterapeuti, dizajnirala sam online trening koji sadrži sve elemente i konkretne informacije koje su vam potrebne da biste postavili svoj biznis na sigurne noge.

Ne morate ni vi sve sami, mnogo je lakše napredovati uz podršku. U prethodnom pasusu ćete pronaći link za više informacija i prijavu za trening, a ukoliko imate još nekih pitanja, pošaljite mi email, rado ću vam odgovoriti.