Najefikasniji način da ostvarite uspeh i postignete rezultate kao profesionalac u oblasti ličnog i profesionalnog razvoja jeste da postanete prepoznatljivi kao specijalista za određenu skupinu problema koji muče ljude iz vaše ciljne grupe. A to znači da morate da imate svoju nišu, odnosno da odredite manji deo tržišta, oblast u kojoj ćete se specijalizovati i prodavati svoje usluge.

Bar tako kažu stručnjaci za marketing.

I zaista, kad u obzir uzmemo bar nekoliko uspešnih primera profesionalaca čija niša je dobro određena, lakše razumemo zašto se nisu usmerili na celo tržište i zašto ne nude bar tri grupe usluga, iako za to imaju dovoljno znanja i sposobnosti.

Ako ste profesionalac u oblasti ličnog i profesionalnog razvoja, verovatno imate nišu u kojoj se predstavljate javnosti. Niša, odnosno uža specijalnost pomaže vam da privučete određenu grupu ljudi (ciljna grupa) kojima možete da pomognete u vezi s nekim njihovim specifičnim problemom.

S druge strane, niša kroz koju se predstavljamo u javnosti pomaže klijentima da lakše izaberu od koga će zatražiti podršku (i zato je važna za razvoj biznisa).

Niše se veoma razlikuju na velikim i malim tržištima. Što je tržište veće, niša je uža. Niše u našem regionu nisu toliko specifične kao, na primer, u SAD.

Mora li baš ta niša?

Kao generalista, želela bih da pokrenem temu o kojoj se u našem regionu ne govori: Kako se generalisti snalaze u svetu specijalista.

Istina je da “renesansni čovek” odavno nije popularan koncept. Ljude danas čak i zbunjuje ako vide da je neko istovremeno uspešan kao lekar, trener aikidoa i aktivista za zaštitu prirode. Prirodna je potreba čoveka da klasifikuje sve pojave u svom iskustvu i jednostavno nam je lakše kad nam se neko predstavi kao kardiolog.

U redu, ti si lekar specijalista za srce, ideš u taj folder.

Kada počnete da istražujete šta vam je potrebno da uspete u poslu kao coach, trener, psihoterapeut, mentor ili biznis konsultant ili kad prvi put odete na konsultacije sa stručnjakom za razvoj posla, sigurno će vam reći da je neophodno da prvo odredite svoju nišu.

Hej, ljudi će misliti da si stručniji ako im pomažeš samo oko štednje i investicija, a ne ako im kažeš da imaš holistički pristup materijalnom blagostanju i objasniš im da je nivo ličnog zadovoljstva jednako važno za kvalitet života.

Ovo je baš čudno kad si coach jer coacha ne interesuje sadržina, nego obrazac. Bilo da mi se požalite da imate lošu komunikaciju s kolegama na poslu ili sa suprugom, mene zanima vaš obrazac razmišljanja, način komunikacije i u kojoj meri vladate upravljanjem emocijama. U prvom slučaju, marketing bi vas odveo do executive ili leadership coacha, a u drugom do relationships ili marriage coacha.

Kako da izaberete nišu kroz koju ćete se predstaviti javnosti

Nijedan biznis ne može da opstane dugo ako nema dovoljan broj klijenata. A upravo je to najveći problem koji muči profesionalce u oblasti ličnog i profesionalnog razvoja. U većini slučajeva radi se o sjajnim osobama koje imaju puno toga da daju ovom svetu i koje žele da pomažu ljudima.

Ali, ne žele da se razvijaju kao prodavci niti da se javnosti predstavljaju na način kako ih savetuju marketing stručnjaci. Od priče o profitu diže im se kosa na glavi i najviše bi voleli kad bi se računi sami od sebe plaćali.

Ipak, ako sami nisu spremni na promenu i razvijanje sopstvenih sposobnosti i veština baš u oblasti prodavanja i marketinga, neće dugo opstati na tržištu.

Kada određujete svoju nišu, uzmite u obzir:

  • Autentičnost – Birajte oblasti i teme koje su vam najbliskije i najpoznatije. Kada budete kreirali sadržaj za svoj biznis, govorite o svojim vrednostima i objasnite svoje stavove. Vaši klijenti će vas upravo zbog toga izabrati.
  • Izazov – Izazovite sebe da se razvijate. Možda je baš sada prilika da se posvetite nečemu što ste odavno želeli i razvijate se zajedno sa svojim klijentima. Na primer, ja radim sa puno fantastičnih klijenata kojima je odbojnost prema prodavanju gotovo jedina prepreka da razviju svoj biznis do nivoa koji žele. Napredujem zajedno s njima i odredila sam sebi rok u kojem ću postati odličan prodavac, nakon čega ću početi da držim treninge o veštinama prodaje.
  • Profit – Možda vi najviše na svetu volite golf i želite da pomažete igračima golfa da postanu uspešniji, ali uzmite u obzir koji broj klijenata biste imali ako živite u Srbiji, na primer. Koja je druga po redu stvar koja vam je najvažnija? Spojite ono što je vaša strast i ono za čim postoji potražnja na tržištu i na taj način odredite svoju nišu.

Kako to konkretno izgleda

Dobri primeri jasne niše u oblasti coachinga, mentoringa i savetovanja su:

A šta da rade generalisti

Generalisti su osobe koje najčešće tek u svojim tridesetim godinama ili kasnije otkriju svoju strast i šta žele da rade do kraja života. Za njih je specifično da imaju više interesovanja koja su im podjednako važna i ne žele da se fokusiraju samo na jednu nišu.

Postoje novija istraživanja koja pokazuju da su generalisti kreativniji, agilniji i da razmišljaju na drugačiji način od specijalista, tako da upravo zbog toga osvaruju bolje rezultate.

Ako vas interesuje ova tema, pronađite knjigu Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World.

Pretpostavljam da vas zanima kako sam ja pomirila neophodnost niše i svoja različita interesovanja i specijalnosti. Izabrala sam goal setting nišu, i ljudi znaju da pružam vrhunsku podršku za ostvarivanje ciljeva.

Moja draga koleginica Vladimira Dorčova Valtner za sebe voli da kaže da je ona preduzetnička novinarka. Svoja različita profesionalna iskustva i znanja spojila je u biznisu koji pruža različite vrste usluga.

Druga moja koleginica, Zorica Zarić ima tri pravca delovanja. Ona pomaže ženama iz poslovnog sveta koje se nalaze u životnim promenama, mladima, a takođe i profesionalcima, pomagačima, kojima je potrebno da vešto upravljaju stresom i emocijama.

Kada donosite odluku kako ćete se predstaviti u javnosti, veoma je važno da vi budete usklađeni s tom odlukom. Ne postoji jedinstven recept za uspeh, ali postoji paket znanja i veština koji morate da poznajete da biste sebi otvorili vrata tržišta, gde vas čekaju vaši klijenti. Jedino što možete pogrešno da uradite jeste da im uskratite informaciju čime se bavite i na koji način možete da im pomognete.